“`html
İTO Başkanı’ndan Gemi Lojistiği ve Hava Trafiği Üzerine Önemli Değerlendirmeler
İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Şekib Avdagiç, son zamanlarda İsrail’in İran’a yönelik saldırısıyla tetiklenen bölgesel gerginliklerin gemi lojistik hizmetlerini olumsuz etkilediğini vurgulayarak, “Seyahat kısıtlamaları nedeniyle birçok uçuş, farklı güzergahlardan ilerlemek zorunda kalıyor. Kısa vadede, hem deniz hem de hava koridorlarının makul bir şekilde faaliyet göstermeye devam etmesini en büyük beklentimiz olarak görüyoruz.” şeklinde konuştu.
Avdagiç, İsrail’in Gazze’ye yönelik agresif tutumunun sürdüğünü aktararak, mevcut durumu “İsrail’in İran’a saldırısıyla başlayan bu gerginlik, bölgede yeni bir krizin kapılarını açtı.” ifadeleriyle değerlendirdi.
Bölgedeki geniş etki alanına dikkat çeken Avdagiç, “İsrail, savaşı tüm bölgeye yayma girişiminde bulundu ve doğrudan İran’a kapsamlı bir saldırı düzenledi. Bu durumu, İran’ın nükleer programının kontrol altına alınamamasıyla ilişkilendiriyor. Tüm bu gelişmelerin uluslararası hukukun ve Birleşmiş Milletler’in çizdiği çerçeveye tamamen aykırı olarak gerçekleştiğini gözlemliyoruz.” şeklinde konuştu.
Başkan Avdagiç, İsrail’in tek taraflı bir saldırganlık sergilediğini belirterek, “Bu durum asla kabul edilemez. İran, hiçbir uluslararası kurala dayanmadan saldırıya maruz kalmıştır. Dolayısıyla onlar da meşru savunma hakları kapsamında karşı adımlar attılar. İsrail’in Gazze’ye yönelik süregelen acımasızlığı, bölgeyi daha da tehlikeli bir hale getirdi.” şeklinde görüş belirtti.
Hürmüz Boğazı’nın İran kontrolünde olduğunu vurgulayan Avdagiç, “Hürmüz Boğazı, dünya petrol ihracatının %20’sinden fazlasını sağlamaktadır. Bazen bu oran %25’e kadar yükselebiliyor. Aynı zamanda doğal gaz ihraçatında da kritik bir geçit konumunda.” dedi.
“Petrolün Varil Fiyatı 130 Dolara Yükselebilir”
Avdagiç, Suriye, Irak, Ürdün, Lübnan, İran ve İsrail hava sahalarının kapatılması sonucunda bölgedeki hava trafik akışının da ciddi düzeyde olumsuz etkilendiğini belirtti.
İhracatın, doğal gaz ve petrol fiyatlarının yanı sıra insan trafiğini de etkileyen yeni bir döneme girildiğini ifade eden Avdagiç, “Üç alternatif senaryo mevcut. Birincisi, kısa vadede diyalogla makul bir noktaya ulaşılması. Bu en umut verici senaryodur, özellikle ABD Başkanı Donald Trump’ın mevcut tavırları göz önünde bulundurulursa.” dedi.
Mevcut gerginliğin süreklilik arz etmesi durumunda tüm dünya genelindeki özellikle petrol ve doğal gaz fiyatlarının kalıcı şekilde etkileneceğini ifade eden Avdagiç, olumsuz senaryoların da potansiyel olarak Hürmüz Boğazı’nın gemi trafiğine kapanmasını öngördüğünü dile getirdi.
Deniz ve Hava Koridorları Aktif Kalmalı
İTO’nun başkanı, Türkiye ve İran’ın tarihi ve kültürel bağlarının çok derin olduğunu belirterek, gelişmelerin Türkiye’yi de yakından etkilediğini ifade etti. Avdagiç, “Kısıtlamaların neden olduğu sorunlardan dolayı birçok uçuş dolaylı güzergahlardan ilerliyor. Bu nedenle deniz ve hava koridorlarının en kısa sürede makul bir seviyede işleyişini sağlamak en önemli beklentimiz.” şeklinde değerlendirmelerde bulundu.
Avrupa Birliği ile Gümrük Birliği Güncellenmeli
Avdagiç, ABD’nin korumacı politikalarının dünya genelinde hızla yayıldığını aktardı ve “Uluslararası korumacılık, birçok ülke tarafından benimseniyor. Özellikle ABD’nin korumacı yaklaşımları karşısında diğer ülkelerin sessiz kalması mümkün değil.” sözleriyle bu duruma dikkat çekti.
Türkiye-Avrupa Birliği ilişkilerinde Gümrük Birliği Anlaşması’nın güncellenmesi gerektiğini vurgulayan Avdagiç, “Bu süreç, 30 yılı aşkın bir süredir devam ediyor ve bu sürecin revize edilerek Türk ihracatçısının lehine bir hale getirilmesi şart.” diye ekledi.
Rekabetçilik Açısından Açılımlar Önemli
Avdagiç, Gümrük Birliği’nin Türkiye’ye dezavantajlar sunduğunu ve bu durumu düzeltmek için hızlı çözümler üretilmesi gerektiğini belirtti. Ticaret Bakanlığı’nın uluslararası ticarette yaşanan gelişmeleri yakından takip ettiğini ve Türkiye’nin çıkarlarının korunması için gerekli adımları attığını ifade etti.
“`